עמוד הבית     ëúáåú     לוח רכב     מאמרים     ליסינג לעסקים     ליסינג לפרטיים     השכרת רכב בחו"ל     הלוואה לרכב חדש     השכרת רכב בארץ     הצעות ביטוח     הסבה לגז           ליסינג למשאיות     אוטובוסים והסעות     ליסינג לחברות גדולות     מכרזים להשכרת רכב  
דף הבית - מאמרים מקצועיים - מאמרי הסבה לגז - שימוש בגז להנעת רכבים- תחזיות ועובדות נוספות
 
 
שימוש בגז להנעת רכבים- תחזיות ועובדות נוספות

מאת: שרון ברודצקי

נתונים חדשים ומפתיעים רומזים על כך שלשימוש בגז להנעת רכבים אין כל יתרון על השימוש בנזין מבחינת זיהום האוויר. אופנת ההסבה לגז של כלי הרכב מבנזין לגז פחממני מעובה או בשמו הידוע יותר גפ"מ, תופסת אמנם תאוצה בארץ אך למעשה קובע האיחוד האירופי כי רמת הזיהום שיוצרות מכוניות המונעות בגז, דומה מאד לרמת הזיהום שנגרם משימוש בבנזין.

אנו ממשיכים כמובן לעודד מעבר לשימוש בגז ע"י הפחתה משמעותית של שיעורי המס החלים עליו. גם הממסד נרתם למשימה ואיתו גם משרדי התשתיות, התחבורה ואיך לא, המשרד לאיכות הסביבה. כולם עמלים על תקנות שיסדירו את השימוש בגז לכלי רכב.

היתרון הבולט ביותר במעבר לשימוש בגז נובע ברובו מהפרשי המיסוי. ההפרשים הללו עושים את התדלוק בגז לכדאי לכל המעורבים- לבעלי כלי הרכב, חברות הגז, בעלי המוסכים ותחנות הדלק.

 

 נתונים שפרסם לאחרונה הארגון הבינלאומי לאיכות דלק (IQFC), המסתמך על נתוני הוועדות המקצועיות של האיחוד האירופי, עולה כי בנזין לא רק שאינו מזהם את האוויר יותר מגז, אלא שבכמה פרמטרים חשובים אף מזהם פחות ממנו. יש להבין כי אחד המזהמים המסוכנים הנפלטים בעקבות שריפת דלק הוא כידוע הפחמן הדו חמצני המכונה co.

פחמן חד חמצני הוא גז חסר צבע וריח ולכן קשה להבחין בו. כמות הפחמן החד חמצני אשר נפלטת ממנוע בנזין היא כ 140 מ"ג לקילומטר, לעומת 531 מ"ג לקילומטר שנפלטת ממנוע גז. פליטת מזהמים אחרים היא בסדר גודל דומה בשני סוגי המנועים; פליטת תרכובות חנקן  ממנועי בנזין היא 32 מ"ג/ק"מ לעומת 25 מ"ג/ק"מ במנועי גפ"מ. פליטת גזים מסוג הידרוקרבונים  ממנועי בנזין היא 54 מ"ג/ק"מ לעומת 39 מ"ג/ק"מ במנועי גז תחמוצות גופרית, הפוגעות קשה במערכת הנשימה, יש בגז יותר מאשר בבנזין.

נכון להיום  האיחוד האירופי קבע כי הזיהום ממנוע בנזין שנעשה בו שימוש בדלק, זהה לזיהום הנפלט ממנוע גז. רק בשנת  2008  ייכנס לתוקפו באירופה ובישראל השימוש בנזין משופר עוד יותר הידוע בכינויו יורו 5 שיהיה אף נקי בהרבה מגז.

יחד עם זאת הפרויקט לשיפור איכות הבנזין במדינות האיחוד בשנות ה-90 הוביל  גם לפיתוחי סוגים מתקדמים של בנזין וסולר שכמות המזהמים שייצרו הלכה וירדה.

בכיר במשק הדלק אמר כי סביר להניח שכשהשימוש בכלי הרכב המונעים בגז יגיע למאות אלפים, וצריכת הבנזין תרד יחד עם הכנסות המדינה, חלון ההזדמנויות לגזירת קופונים מהפרשי המיסוי ייסגר. כך קרה בטורקיה. צריך להבין שהיתרון היחיד של מנוע גז על בנזין הוא בעלות הנסיעה, יתרון הנובע מהפער במיסוי.

מבחינת משק הדלק  מדובר בפרויקט מיותר, הסבה לגז תחייב הקמת תשתיות יקרות לאספקת הגז, בעוד שרמת הסיכון הבטיחותי בשימוש בגז גבוהה בהרבה.

חברות הגז הפועלת לפיתוח הפרויקט טוענות מצדן  כי  הנהלת בתי הזיקוק פתחה במסע נגד הסבת כלי רכב להנעה בגז אך ורק מתוך מניעים עסקיים, ושהם מפיצים בציבור נתונים בלתי מהימנים. לחברת בתי הזיקוק אין יכולת לייצר את הגז המתאים להנעת כלי רכב והיא מוכנה להקריב את בריאות הציבור לטובת האינטרסים העסקיים שלה.

לסיום: בישראל הפקידים הממונים על הנושא במשרדי הממשלה מעדיפים לשמור על חזות "ירוקה" ,יחד עם זאת ברור כי במוקדם או במאוחר יושוו הבלו על הדלק והגז.

 

 

 

 
רשימת המאמרים מלאה (השכרת רכב בחו"ל, ליסינג, השכרה, ביטוח רכב, הנעה בגז, ליסינג תפעולי)
 
תגובות
 
אודותינו  |  ליסינג תפעולי  |  ליסינג מימוני  |  מכרזי ליסינג  |  ליסינג לחברות  |  מבצעי ליסינג  |  מכרזים להשכרת רכב  |  מבצעי השכרת רכב  | 
צרו קשר  |  ביטוח רכב |  ביטוח רכב  |  ביטוח בריאות  |  כניסה לסוכנים
האתר הוקם ע"י חברת - לידר יזמות ושיווק באינטרנט
חברת לידר (הוטקאר), בית ברק, רחוב הרברט סמואל 37, חדרה טלפון: 077-5501133 פקס: 153-4-6323192 מייל leader@leaderltd.co.il