עמוד הבית     ëúáåú     לוח רכב     מאמרים     ליסינג לעסקים     ליסינג לפרטיים     השכרת רכב בחו"ל     הלוואה לרכב חדש     השכרת רכב בארץ     הצעות ביטוח     הסבה לגז           ליסינג למשאיות     אוטובוסים והסעות     ליסינג לחברות גדולות     מכרזים להשכרת רכב  
דף הבית - מאמרים מקצועיים - מאמרי ליסינג - מלכודות ליסינג לחברות- מאת עו"ד ארז אלמוג
 
ליסינג
לאתר משרד עורכי הדין ארז אלמוג
 
מלכודות ליסינג לחברות- מאת עו"ד ארז אלמוג

מגמת מיקור החוץ (או אאוטסורסינג בשפת המקור) הולכת ותופסת תאוצה כמעט בכל תחום מתחומי הפעילות העסקית. כמעט כל גוף עסקי, מעוניין להתרכז בפעילויות הליבה שלו בלבד, ולהעביר (מתוך שיקולי עלות תועלת) את הטיפול בכלל הנושאים הנלווים לפעילות העיקרית, לידי גוף חיצוני.
תחום הליסינג (הן ליסינג מימוני והן ליסינג תפעולי) לציי רכב, הינו אחד התחומים הראשונים אשר בו השתרשה מגמה זו. מסיבות כאלו ואחרות, החליטו רבים מן העסקים כי אין כל טעם וצורך ברכישתם ותחזוקתם של כלי רכב עבור הארגון ועובדיו, וכי הפתרון היעיל ביותר, יהיה לעשות שימוש בחברת ליסינג חיצונית.
מטרת המתקשר בעסקת ליסינג היא להעביר את ניהול צי הרכב לידי חברה חיצונית, תוך השגת יעילות וחסכון לארגון. הטיפול בצי הרכב מתחיל בבחירת סוג הרכב האופטימאלי לצרכים (להבדיל מבחירה המונעת משיקולי "כולם בפוקוס"), רכישתו, מימונו, רישוי, ביטוחים ואיבזור, טיפולים מכניים, תכנון החלפתו במחיר שוק אופטימאלי ומימוש בתום תקופת השימוש.
מרבית מחירי הליסינג כיום, כוללים את עלות הרכב, הביטוח ועיקר שירותי התחזוקה, אך מוגשים ללקוח כחבילה במחיר כולל כך שלא ניתן לדעת כיצד הורכב המחיר. במצב זה לא מתאפשר ללקוח להבין חישובי חיוב אשר יוגשו לו במהלך העסקה.  בכל מקרה, עלות העסקה נעה בין 108% ל 140% ממחיר הרכב לצרכן (במצטבר כולל עבור עסקה), ולכן כדאי שהלקוח יידע בדיוק מה לשאול.
סוגי עסקאות ליסינג
תיאור כללי של עסקת ליסינג תפעולי מלא
ישנן חברות המציעות עסקת ליסינג תפעולי מלא (הן לחברות והן ללקוחות פרטיים). העסקה הינה עסקת ליסינג לתקופה של 3 שנים, הכוללת שירותי תחזוקה (כל חברה והגדרתה לשירותים אלו), ותשלומי ביטוחים ואגרות, כחלק ממחיר העסקה. יש לשים לב כי לא כל העסקאות הכוללות "ביטוח" כוללות ביטוח מקיף אלא רק ביטוח חובה. ברוב המקרים שירותי התחזוקה כוללים: שרות נהגים, רכב חליפי, טיפולים תקופתיים, תיקונים, החלפה של 4 צמיגים, זוג מגבים ומצבר אחד.
מחיר העסקה ייקבע בהתאם לסוג הרכב ולמספר הקילומטרים המשוער לשנה (בין 20,000 ל - 40,000 ק"מ בשנה, תלוי בחברה). בתום תקופת העסקה מוחזר הרכב לידי החברה. אם מספר הקילומטרים השנתי אשר נסע הרכב חורגים ממספר הקילומטרים שהוגדר מראש, ייגבה מן הלקוח תשלום נוסף, אשר נקבע מראש, עבור כל קילומטר עודף. ישנה גם אפשרות לרכוש את הרכב בתום תקופת עסקת הליסינג , במחיר אשר יוסכם מראש בעת כריתת ההסכם. התשלום עבור העסקה מבוצע בתשלומים חודשיים בהוראות קבע והחברות דורשות הפקדת פיקדון בגובה של מספר חודשי שכירות. פיקדון זה חוזר ללקוח בתום תקופת העסקה (ללא ריבית והצמדה בד"כ).
ליסינג מימוני
סוג של אשראי/הלוואה למימון רכישת רכב עבור הלקוח ואינה כוללת את אספקת השירותים הנלווים הקשורים לרכב. בתום התקופה, עובר הרכב לבעלות הלקוח תמורת סכום מסוים. למעשה, אין הבדל בין ליסינג מימוני בחברות הליסינג לבין נטילת הלוואה מבנק לשם רכישת רכב.
עסקאות ליסינג לפרטיים בתנאים עסקיים
ליסינג ללקוחות פרטיים הינו למעשה שיטת מימון חליפית להלוואה בבנק. עסקאות אלו מיועדות בעיקר ללקוחות שכירים ומשקי בית. עסקאות אלו הן לתקופה של 24-44 חודשים וכוללות אופציה לרכישת הרכב בתום תקופת העסקה. עסקאות אלו אינן עומדת בהגדרות מס הכנסה לשם הכרה כהוצאה מוכרת, אך מאידך דמי השכירות החודשיים נמוכים ותואמים את יכולתו הכלכלית של הלקוח הפרטי (שכיר). ברוב חברות הליסינג תנאי עסקאות מסוג זה גמישים וניתנים להתאמה אישית ולעיתים ניתן לשלב בעסקה גם מרכיבי תחזוקה, אם כי הדבר לא בהכרח כלכלי.

שאלות שכדאי לשאול
עלות העסקה
האם צריך להגביל את עלות העסקה? בוודאי, כך תדע ברגע ההתקשרות, בין היתר, מה תהיה עלותה הכוללת של העסקה.
אירוע ביטוחי
מה קורה באירוע ביטוחי (תאונה, גניבה וכו')? איזה פיצוי מקבל הלקוח (הרי התשלום השוטף כולל את מרכיב הביטוח)? האם ישנה פוליסת ביטוח מקיף או שמא חברת הליסינג "מפרישה" כספים לעניין זה אך אינה מחזיקה פוליסה תקפה? האם העדר פוליסה בפועל יכול לפגוע בלקוח? מהו סכום ההשתתפות העצמית בכל אירוע? מתי לא צריכה לחול השתתפות עצמית של הלקוח? אילו נוסחאות קיימות במסגרת ההסכם להחלפת הרכב או להמשך העסקה לאחר אירוע ביטוחי?
עלות אחזקה
תמחור האחזקה מחושב לפי ק"מ מבוקש בעסקה (בין 25,000 ל 35,000 בד"כ).
מה קורה במידה והלקוח לא ניצל את מלוא הק"מ שרכש? מה קורה במצב של חריגה מעל למספר הק"מ המירבי אשר נקבע בהסכם?
נקודות יציאה - עלויות?
במידה והלקוח מעוניין להפסיק את העסקה (מרצון או שלא ברצון) או מעוניין להחליף את הרכב, אילו נוסחאות חישוב חלות?
שיקולי מס
כיצד באים לידי ביטוי שיקולי המיסוי הנוגעים לעסקה? מהו המצב האופטימלי לעניין זה? עד כמה קרובה העסקה למצב האופטימלי מבחינת הלקוח?
הטבות ללקוח
אילו יתרונות לגודל עוברים מהמשכירה ללקוח אם בכלל (דוגמת הנחות יבואן לחברת הליסינג אשר צריכות להיתרגם לעלויות זולות יותר עבור הלקוח)?
האם הליך מכירת הרכב המשומש בחברת הליסינג בתום התקופה פועל גם לטובת הלקוח או שמה לטובת חברת הליסינג בלבד?

דגשים
*בדוק בכמה אגורות תזוכה על כל ק"מ בלתי מנוצל ובכמה אגורות תחויב על כל ק"מ חורג, לא צריך להיות הבדל ואם בכל זאת קיים, הוא לא צריך להיות מהותי.
*בדוק את עלות האבזור המותקן ברכב כולל מיגון.
*כמה ימי רכב חליפי תקבל במקרה של גניבה או אובדן מוחלט ("טוטאל לוס")?
*במידה ואין לחברת הליסינג ביטוח מקיף, מה מוגדר כמקרה של אובדן מוחלט?
*הזהר מאופציית רכישה בהזדמנות, דבר זה עלול להפוך את העסקה לעסקת ליסינג מימוני במקום ליסינג תפעולי ולכך ישנן השלכות מס.
אסור שיהיה קנס בעת החלפת רכב ואפילו בעת סיום עסקה (למרות שעניין זה הינו כמעט סטנדרטי כיום, השאלה היא מהו גובה הקנס).
* נהגים - יש לשים לב מהן שעות הפעילות ומה קורה לאחריהן.
*רכב חליפי - מתי יועמד לרשות הלקוח? היכן? האם ישנו תשלום נוסף הכרוך בכך? סוג הרכב?
 
לסיכום, יש לזכור כי ישנה תחרות גדולה מאד בשוק הליסינג כיום, וכל אחת מהחברות מעוניינת כמעט בכל עסקה. לכן, יש לזכור כי הכל פתוח למשא ומתן וגם אם הסכמי הליסינג נראים אחידים, ישנם שינויים מהותיים למדי בין חברה לחברה, וכל הסכם ניתן לשינוי, צריך רק לדעת מה לבקש.
חשוב לזכור, כי אלו הם רק מקצת מן הפרטים אשר אליהם יש לשים לב, בעת כריתת עסקת ליסינג. הסכמי הליסינג הינם מורכבים למדי ולמרות חזותם הפשוטה טומנים בחובם מלכודות לא קטנות.

 

מאת: ארז אלמוג, עו"ד

קבל הצעה לליסינג תפעולי

 
ליסינג
לאתר משרד עורכי הדין ארז אלמוג
רשימת המאמרים מלאה (השכרת רכב בחו"ל, ליסינג, השכרה, ביטוח רכב, הנעה בגז, ליסינג תפעולי)
 
תגובות
שמואל יניבתודה לעו"ד ארז אלמוג
אני מודה לך על האינפורמציה החשובה, לדעתי, בנושא ליסיניג. מרבית הרוכשים אינם מודעים להשלכות המס ונתונים לחסדו של איש המכירות המנוסה. מאמר חשוב וכדאי לקרוא אותו בעיון.
18/06/2006 13:54
 
מסטרובכל זאת רצוי לפרט יותר בענין המס לבעל עסק המעונין בליסינג תפעולי
האם יש הבדל בהכרת המס בין חישוב תשומות בליסינג או ברכישה ותפעול עצמאי כל זאת בהנחה של רכב פרטי בידי בעלים/מנהל/שכיר ובהנחה של כ 40 אלף קמ לשנה
11/11/2007 21:10
 
מאי כהן עבודה המבית
http://wדרושים לעבודות קלדנות כתיבה סקרים תמלול פרטים בוואטצפ 0502322173
14/04/2022 00:31
 
 
אודותינו  |  ליסינג תפעולי  |  ליסינג מימוני  |  מכרזי ליסינג  |  ליסינג לחברות  |  מבצעי ליסינג  |  מכרזים להשכרת רכב  |  מבצעי השכרת רכב  | 
צרו קשר  |  ביטוח רכב |  ביטוח רכב  |  ביטוח בריאות  |  כניסה לסוכנים
האתר הוקם ע"י חברת - לידר יזמות ושיווק באינטרנט
חברת לידר (הוטקאר), בית ברק, רחוב הרברט סמואל 37, חדרה טלפון: 077-5501133 פקס: 153-4-6323192 מייל leader@leaderltd.co.il