עמוד הבית     ëúáåú     לוח רכב     מאמרים     ליסינג לעסקים     ליסינג לפרטיים     השכרת רכב בחו"ל     הלוואה לרכב חדש     השכרת רכב בארץ     הצעות ביטוח     הסבה לגז           ליסינג למשאיות     אוטובוסים והסעות     ליסינג לחברות גדולות     מכרזים להשכרת רכב  
דף הבית - מאמרים מקצועיים - מאמרי ביטוח רכב - על מי מוטל נטל ההוכחה בתביעות ביטוח חלק ב'
 
חזרה לדף הבית HotCar
ביטוח רכב - להשוואת מחיר
ביטוח רכב - דיון בפורום רכב
 
על מי מוטל נטל ההוכחה בתביעות ביטוח חלק ב'

( ביטוח רכב - להשוואת מחיר )
על מי מוטל נטל ההוכחה בתביעות ביטוח – המבוטח או המבטח? 
חלק ב'-חובת המבטח /מאת מיכל בסה (חסין), עו"ד

החלק הראשון של מאמר זה עסק בשאלת הנטל המוטל על המבוטח המגיש תביעה נגד חברת הביטוח בגין מקרה ביטוח שארע. מבוטח, די שיוכיח את יסודות מקרה הביטוח ומשעשה כן עובר הנטל לחברת הביטוח להוכיח כי חל אחד מהחריגים לחבותה.
מעיון מעמיק בפסיקת בתי המשפט בתביעות ביטוח, לרוב, טוענת חברת הביטוח כי אירוע התאונה כלל לא התרחש וכי התובע-המבוטח מסר עובדות כוזבות באשר לתאונה.

סעיף 25 לחוק חוזה הביטוח, התשמ"א- 1981 מתייחס לסיטואציה כזו: 
"25. מרמה בתביעת תגמולים
הופרה חובה לפי סעיף 22 או לפי סעיף 23(ב), או שנעשה דבר כאמור בסעיף 24(ב), או שהמבוטח או המוטב מסרו למבטח עובדות כוזבות, או שהעלימו ממנו עובדות בנוגע למקרה הביטוח או בנוגע לחבות המבטח, והדבר נעשה בכוונת מרמה - פטור. המבטח מחבותו."

(הדגשה שלי – מ.ב.).

מכאן, שהנטל על חברת הביטוח להוכיח כי מתקיים החריג הנ"ל, הפוטר אותה מחבותה לפיצוי המבוטח. על חברת הביטוח להראות כי התקיים אחד מהחריגים לחבות המשחרר אותה מחבות, במקרה בו עמד המבוטח בנטל המוטל עליו.
ההבחנה בין יסוד מיסודותיו של מקרה הביטוח לבין חריג לחבות היא במקרים רבים הבחנה קשה. עמד על כך השופט אנגלרד, באומרו:
 "הכול מסכימים כי בעוד שההוכחה של יסודות 'מקרה הביטוח' מוטלת על המבוטח, הרי המבטח הוא אשר נושא בנטל להוכיח את ה'חריגים' לכיסוי הביטוחי. דא עקא, ההבחנה בין היסודות של מקרה הביטוח לבין החריגים מעוררת לעתים שאלת פרשנות הקשה לפתרון. מקור ראשי לקושי מצוי בחוכמת המנסחים: אלה מסוגלים לשלב בקלות חריגים לכיסוי הביטוחי בתוך עצם הגדרת יסודותיו של מקרה הביטוח" (רע"א 143/98 דיב נ' הסנה - חברה ישראלית לביטוח בע"מ, פ"ד נג(1) 450, 452 (1999)).

בתום הדיון כולו  בית המשפט בוחן את השאלה אם הרים בעל הדין את נטל השכנוע המוטל עליו ובית המשפט משיב לשאלה זו על פי כלל הראיות שבאו בפניו ועל בסיס הערכת מהימנותן של ראיות אלו וקביעת משקלן הראייתי. מידת ההוכחה הנדרשת במישור האזרחי היא הוכחה במידה של "הטיית מאזן ההסתברות". מחד- על חברת הביטוח לעמוד בנטל השכנוע ולהוכיח כי מדובר בנזק שארע בנסיבות אחרות מאלו שטוען המבוטח ומנגד, על המבוטח לשכנע את בית המשפט כי אכן התרחשה התאונה או מקרה הביטוח באמצעות ראיות כגון דו"ח שמאי, תמונות של הרכב הנפגע, חשבונית של המוסך אודות התיקונים שביצע ברכב וכד'.

לחלק הראשון של המאמר

הכותבת: מיכל בסה (חסין), עורכת דין ומגשרת מוסמכת. מחברת הספר "פילוסופיה של המשפט-מבוא לתורת המשפט" בהוצאת אתיקה.

 

תוכן המאמר נועד להשכלה בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או  הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.תוכן המאמר נועד להשכלה בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או  הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.


 

 
חזרה לדף הבית HotCar
ביטוח רכב - להשוואת מחיר
ביטוח רכב - דיון בפורום רכב
רשימת המאמרים מלאה (השכרת רכב בחו"ל, ליסינג, השכרה, ביטוח רכב, הנעה בגז, ליסינג תפעולי)
 
תגובות
 
אודותינו  |  ליסינג תפעולי  |  ליסינג מימוני  |  מכרזי ליסינג  |  ליסינג לחברות  |  מבצעי ליסינג  |  מכרזים להשכרת רכב  |  מבצעי השכרת רכב  | 
צרו קשר  |  ביטוח רכב |  ביטוח רכב  |  ביטוח בריאות  |  כניסה לסוכנים
האתר הוקם ע"י חברת - לידר יזמות ושיווק באינטרנט
חברת לידר (הוטקאר), בית ברק, רחוב הרברט סמואל 37, חדרה טלפון: 077-5501133 פקס: 153-4-6323192 מייל leader@leaderltd.co.il