עמוד הבית     ëúáåú     לוח רכב     מאמרים     ליסינג לעסקים     ליסינג לפרטיים     השכרת רכב בחו"ל     הלוואה לרכב חדש     השכרת רכב בארץ     הצעות ביטוח     הסבה לגז           ליסינג למשאיות     אוטובוסים והסעות     ליסינג לחברות גדולות     מכרזים להשכרת רכב  
דף הבית - מאמרים מקצועיים - מאמרי ביטוח רכב - גניבה מחניון - ביטוח רכב
 
לדף הבית HOTCAR
ביטוח מקיף, צד ג' - לחץ להשוואות מחיר
לחץ לפורום ביטוח רכב
 
גניבה מחניון - ביטוח רכב

מה דינו של רכב שנגנב מחניון?

מאת מיכל בסה (חסין), עו"ד

העובדות
רכבה של המבוטחת נגנב שעה שחנה בחניון שנוהל ע"י חברה בסמוך לבי"ח כרמל בחיפה. "החניון"). חברת ביטוח רכב שילמה למבוטחת תגמולי ביטוח בגין גניבת הרכב, והגישה תביעת שיבוב ( זכותה של חברת הביטוח  ( מבטח ) לתבוע את נזקיו מצד שלישי האחראי לנזק בשם המבוטח לאחר ששילם תגמולי ביטוח למבוטח). כנגד מנהלות החברה, מי ששימש כשומר או כסדרן בחניון ואת הבעלים של החניון.
 
ביום 9.5.00, בסביבות השעה 07.50, נכנסה המבוטחת עם רכבה לחניון וביקשה להחנות שם את רכבה. הואיל והחניון היה בתפוסה מלאה, הציע השומר בחניון, כי תמסור לו את מפתחות הרכב כדי שיוכל להחנותו כשיתפנה מקום. עד אז היה הרכב ב"חנייה כפולה". לאחר שנעלה המבוטחת את רכבה והפעילה את האזעקה, מסרה את מפתחות הרכב לשומר, שילמה עשרה שקלים ונכנסה לבית החולים. לאחר מכן, שהתה המבוטחת עם אביה בחדר בו אושפז בבית החולים, והשקיפה מידי פעם על רכבה, דרך חלון החדר. בסביבות השעה 13.00, הבחינה המבוטחת בפעם האחרונה ברכבה, וראתה כי הוזז ממקומו וחנה באגף הדרומי. בשעה 14.30 לערך, הגיעה המבוטחת לחניון וגילתה, כי רכבה והמפתחות לרכב חסרים. המבוטחת פנתה לחברת ביטוח רכב , וזו שילמה לה את תגמולי הביטוח בהתאם לחבותה, בסך של 96,458 ₪ (וכן 878 ₪ עלות חקירת הארוע).
בית המשפט בערכאה הראשונה דחה את טענות חברת הביטוח ומכאן הערעור.  

הערעור
חברת הביטוח טענה כי הייתה התרשלות בהנחיות לקויות לתפעול החניון, ביצעו פיקוח רשלני, ולא הנהיגו שיטות עבודה או נהלי עבודה ראויים. כך אפשרו חנייה כפולה של כלי רכב ומסירת מפתחות הרכב לשומר, מבלי להתוות נוהל ראוי לפיקוח על המפתחות.
מנגד נטען כי החניון לא סיפק שירותי שמירה, אלא שירותי חנייה ותו לא. כמו כן, נטען כי הנוהל שהונהג לגבי החניות הכפולות היה נוהל סביר ותקין.
 
נפסק
בית המשפט יצא מנקודת הנחה, כי נוהל שמירת הרכב בחנייה כפולה היה רשלני, וכי האחריות
לכך חלה על החברה והגיע למסקנה כי יש מקום להטיל אחריות על מי ששימשה במועדים 
הרלוונטיים כמנהלת בחברה.  הואיל וניהלה בפועל את החניון, קבעה את ההנחיות באשר לאופן
תפעולו, לרבות הנוהל בדבר החניות הכפולות, הכרוך במסירת מפתחות הרכב לעובדי החברה. 
בנוסף, חייב בית המשפט את הבעלים של החניון, וקבע כי כבעלי הזכויות, מוטלת על הבעלים חובת זהירות מושגית וקונקרטית כלפי הבא לחנות במגרש.

עא(ח"י) 1381/05 הכשרת הישוב, חברה לביטוח בע"מ נ' אמירה זלף ואח'/
 ניתן ביום  בספטמבר 2006.

הכותבת: מיכל בסה (חסין), עורכת דין ומגשרת מוסמכת. מחברת הספר "פילוסופיה של המשפט-מבוא לתורת המשפט" בהוצאת אתיקה.

 

תוכן המאמר נועד להשכלה בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או  הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
 

 

 
לדף הבית HOTCAR
ביטוח מקיף, צד ג' - לחץ להשוואות מחיר
לחץ לפורום ביטוח רכב
רשימת המאמרים מלאה (השכרת רכב בחו"ל, ליסינג, השכרה, ביטוח רכב, הנעה בגז, ליסינג תפעולי)
 
תגובות
 
אודותינו  |  ליסינג תפעולי  |  ליסינג מימוני  |  מכרזי ליסינג  |  ליסינג לחברות  |  מבצעי ליסינג  |  מכרזים להשכרת רכב  |  מבצעי השכרת רכב  | 
צרו קשר  |  ביטוח רכב |  ביטוח רכב  |  ביטוח בריאות  |  כניסה לסוכנים
האתר הוקם ע"י חברת - לידר יזמות ושיווק באינטרנט
חברת לידר (הוטקאר), בית ברק, רחוב הרברט סמואל 37, חדרה טלפון: 077-5501133 פקס: 153-4-6323192 מייל leader@leaderltd.co.il