עמוד הבית     ëúáåú     לוח רכב     מאמרים     ליסינג לעסקים     ליסינג לפרטיים     השכרת רכב בחו"ל     הלוואה לרכב חדש     השכרת רכב בארץ     הצעות ביטוח     הסבה לגז           ליסינג למשאיות     אוטובוסים והסעות     ליסינג לחברות גדולות     מכרזים להשכרת רכב  
דף הבית - מאמרים מקצועיים - מאמרי ביטוח רכב - דיני אחריות - וביטוח רכב
 
חזרה לדף הבית HOTCAR
ביטוח רכב - לחץ להשוואות מחיר
ביטוח רכב - לחץ לדיון בפורום ליסינג
 
דיני אחריות - וביטוח רכב

האם יש כיסוי ביטוחי לתאונה שארעה בעוד הנהג מפר את תנאי רישיון הרכב?
מאת מיכל בסה (חסין), עו"ד

בית המשפט העליון דחה ערעור שהגישה חברת ביטוח רכב על חיובה לפצות נהג שנפגע בתאונת דרכים ופסק כי תקנות התעבורה קובעות מהו מספר הנוסעים שרשאי לקחת נהג אוטובוס זעיר, כך שההגבלה הנזכרת בה, היא ביחס למספר הנוסעים בפועל באוטובוס הזעיר. דהיינו, שהוא לא יעלה על שמונה, ולא על מספר הנוסעים שמותר להסיע ברכב על פי תנאי רישיון הרכב.

העובדות
נהג נפגע בתאונת דרכים בעת שנהג באוטובוס זעיר ציבורי. חברת הביטוח טענה כי הואיל ורישיון הנהיגה של הנהג התיר לו לנהוג באוטובוס זעיר, שבו מותרת הסעה של עד שמונה נוסעים מלבדו - אין כיסוי ביטוחי לתאונה, שאירעה בשעה שהנהג המשיב נהג במכונית, שעל פי רישיון הרכב שלה, ניתן להסיע בה עשרה נוסעים, מלבד הנהג.
לטענת הנהג, הנתון הקובע לעניין הפרת תנאי הרישיון, הוא מספר הנוסעים אשר הוסעו ברכב בפועל, ולא מספר הנוסעים שמותר להסיע בו על פי רישיון הרכב. הואיל והנהג נפגע כשהיה במכונית בגפו, לא נשלל הכיסוי הביטוחי לתאונה וחברת הביטוח המבקשת חבה בפיצוי נזקיו.

נקבע
על מנת להכריע בשאלת הכיסוי הביטוחי לתאונה, יש לבחון את מישור חוק הפיצויים (הוראת סעיף 7(3) לחוק הפיצויים), ואת מישור הוראות הפוליסה. דינה של תביעת הפיצויים להתקבל, רק אם זכותו לפיצויים אינה נשללת באף אחד משני המישורים. 
בית המשפט לא הכריע בשאלה האם די בקיומו של רישיון במובן סעיף 10(א) לפקודת התעבורה, לרכב מאותו סוג, על מנת להכיר בזכאות לפיצויים ולראות בנהג נהג ללא רישיון והניח לצורך הדיון, מבלי לקבוע כך, שגם הפרת תנאי רישיון נהיגה כמוה כנהיגה ללא רישיון ברכב, כמובנה בסעיף ‎7(3) לחוק הפיצויים.
השופט אור ציין, כי ההכרעה אינה נדרשת, לאור עמדתו, לפיה הנהג כלל לא הפר את תנאי רישיונו. לפיכך, גם לפי פרשנותה של חברת הביטוח לסעיף ‎7(3) - לא נשללה זכאותו של הנהג המשיב לפיצוי מכוח סעיף 7(3) לחוק הפיצויים.
השופט אור פסק, כי הנהג המשיב לא הפר את תנאי רישיון הנהיגה שלו, שעה שנהג באוטובוס זעיר שבו ניתן להסיע עד עשרה נוסעים מלבדו, אך לא הסיע בו בפועל נוסעים. שכן, יש לפרש את תקנה ‎178(א)(‎2א), כך שההגבלה הנזכרת בה היא ביחס למספר הנוסעים בפועל באוטובוס הזעיר.
עוד נפסק כי זכאותו של הנהג לא נשללה גם מכוח תנאי בפוליסת הביטוח, שהתנתה את הכיסוי הביטוחי בכך שהנהג הוא בעל "רישיון בר תוקף לנהיגה בסוג הרכב הנקוב בתעודה". די בכך שהמבוטח ינהג באוטובוס מסוג אוטובוס זעיר בעת התאונה, כדי שחברת ביטוח הרכב תחוב בפיצוי נזקיו, אפילו אם לא עמד בתנאים שמתנה רישיון הנהיגה שלו בדבר מספר הנוסעים המוסעים ברכב או המותרים להסעה בו.

רעא 9524/000 הדר חברה לביטוח בע"מ נ' חן שלוה ואח',


הכותבת: מיכל בסה (חסין), עורכת דין ומגשרת מוסמכת. מחברת הספר "פילוסופיה של המשפט-מבוא לתורת המשפט" בהוצאת אתיקה.

 

תוכן המאמר נועד להשכלה בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או  הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.

 
חזרה לדף הבית HOTCAR
ביטוח רכב - לחץ להשוואות מחיר
ביטוח רכב - לחץ לדיון בפורום ליסינג
רשימת המאמרים מלאה (השכרת רכב בחו"ל, ליסינג, השכרה, ביטוח רכב, הנעה בגז, ליסינג תפעולי)
 
תגובות
 
אודותינו  |  ליסינג תפעולי  |  ליסינג מימוני  |  מכרזי ליסינג  |  ליסינג לחברות  |  מבצעי ליסינג  |  מכרזים להשכרת רכב  |  מבצעי השכרת רכב  | 
צרו קשר  |  ביטוח רכב |  ביטוח רכב  |  ביטוח בריאות  |  כניסה לסוכנים
האתר הוקם ע"י חברת - לידר יזמות ושיווק באינטרנט
חברת לידר (הוטקאר), בית ברק, רחוב הרברט סמואל 37, חדרה טלפון: 077-5501133 פקס: 153-4-6323192 מייל leader@leaderltd.co.il